الجمعة، 20 يوليو 2012

بكره



صاحبى كان دايما يقلى
البلد هتبقى بلدنا
والخير هيفيض و يكفى
و هيروح جيل ورا جيل لولاد ولادنا

صاحبى كان دايما يقلى
انا متفائل
شوف حسنى لسه حاكم
و الكلاب لسه بتنبح
و الديب لسه بياكل و يتاقل
ولسه الخرفان نايمة و بتشخر
و لسه الحٍمل تقيل و بيتمايل
بس متفائل
اصل ابن الواد سعيد اللى فى العشرين
سمعته بيقول
انا مش نايم يا عمى
انا بس متعبى و شايل

صاحبى كان دايما يقلى
النهاردة انا آخر انبساط
شفتلك مظاهرة لكفاية
و تانية ل ٦ ابريل
بس ايه
هى دى المظاهرات
بس انا لو اصغر ٢٠ سنة
ده الواد اللى بيهتف ثابت
واد دكر
عينه فى عين الظابط
اكنه فى ملحمة
بس انا لو اصغر عشرين سنة
كان زمانى بقود المظاهرة
من قدام المحكمة
و الف بيها المعمورة
الحق راجع لصحابه
و الليل بيطول لجل ما نعرف قيمة الفجر
و الحرية فى يوم هتعدى من هنا

صاحبى كان دايما يقولى
وحياتك سحابة صيف
اينعم طولت
بس ايه يعنى .. هتقابل ربنا نضيف
ما تقلقش
الكلب الطفس ما بيقولش للعضم ابدا لا
لحد ما مش هيبقى فيها لا عضم و لا رغيف
الناس هتخرج تدور و مش هتلاقى غير لحم جلادها
و الكلاب الحاكمة هتتعمل بولوبيف

صاحبى كان دايما يقلى
فرجه قريب
المرة دى زودوها
و مش هتعدى بالساهل
و العيال كبرت
و صوتها بقى هادر
انا شامم ريحة الحرية
انا حاسس طعمها فى لسانى
انا نازل
بكرة مظاهرة ولا ينفع معاها غاز
و لا ينفعلها للسجن يعلى
بكرة الثورة تشيل ما تخلى
بكرة انا نازل

اوصفلى طعم الحرية
وهى حلوة قوى كده زى ما بيقولوا ؟؟
يضحك
ولا ضحكوا عليا ؟
قولى مسّكتوا مين بعد الكلاب ؟
اكيد اسد
اصلى اعرف ثورة شالوا كلب و حطوا ديله
هاهاها . . تصور ديله
اوصفلى طعم الحرية
ويعنى ايه سيادة القانون
يعنى مافيش طوارئ ؟؟
تعرف انا كنت بقول انها و الديمقراطية
توأم ملتصق
قولى مين مسك الوزارة
ابن الواد سعيد اكيد مسك
واد دكر مش طالع لابوه
الا بالحق عملوا ايه فى الكلب
و ده سؤال
ما اكيد عدموه
اهو كده العيشة تبقى تمام
الا صحيح مش الشعب اسقط النظام
طب ليه الورد اللى فتح لسه مارتحشى

صاحبى اللى مات فى قلب المظاهرة كل يوم يسألنى امتى ؟ و كل يوم اقوله بكرة !

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق